سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تسطِ استاد عالی بر آثار شهید مطهری، و دامنه ی باز حوزه تحقیقات ایشان، باعث شد ایشان را به عنوان اولین نفر برای مصاحبه انتخاب کنیم ...
... اگر کسی ادعا کند که فلان سند را دیده است و کسیِ دیگری بگوید ندیده ام، حرف کسی که سند را دیده است پذیرفتنی و قابل دفاع است. ظاهرا، منابعِ تاریخی که در دسترس شهید مطهری بوده، فاقد این اطلاعات است...

حجت الاسلام مسعود عالی،استادِ نمونه حوزه ی علمیه قم(در سال 71) و از محققین بسیار ارجمند علوم دینی می باشند. استاد عالی در دوران جوانی فرصت زیادی را صرف مطالعه و بررسی آثار شهید مطهری کرده اند. به طوریکه امروز اغلب موسسات و گروه های پژوهشی که قصد تحقیق پیرامون آثار شهید مطهری را دارند، برای مشاوره سراغ استاد عالی می روند.
تسطِ استاد عالی بر آثار شهید مطهری، و دامنه ی باز حوزه تحقیقات ایشان، باعث شد ایشان را به عنوان اولین نفر برای مصاحبه انتخاب کنیم.

از استاد خواستم نظرشان را راجع به حضور حضرت رقیه سلام الله علیها در عاشوار و کاروان اسرا بگویند.
بخش نخست گفت و گو با استاد را بخوانید.

برای اثبات حضور حضرت می شود از منابع مختلفی کمک گرفت. به طور مثل با بررسی ها کتب تاریخی نام حضرت را دقیقا با همین اسم یعنی "رقیه" در کتابِ "کامل بهایی" می بینیم.
ضمن این که محدثین بزرگِ دیگری مانند حضرت محدثِ قمی در کتاب "نَفَسُ المَهموم" به حضور طفل چهار ساله ی با نام "رقیه" در میان کودکان عاشورا اشاره می کند.

اما علاوه بر منابع حدیثی و تاریخی، با بررسی اشعار عاشور می توان جای پای حضرت را جستجو کرد. به طور مثال در نمونه های مختلفی از اشعار که در نزد اهل بیت خوانده می شد به حضور حضرت در جریان عاشورا اشاره می شد. گرچه در آن بازه از زمان از حضرت با نامِ "فاطمه صغیره" یاد می شد.
برای مثال می توان به اشعاری که برای امام صادق علیه السلام خوانده می شد اشاره کرد و یا ابیاتی که منسوب به حضرت زینب سلام الله علیها هستند. موید حضور این طفل در واقعه ی عاشوار و پس از ان می باشد.
یا اخی فاطمه الصغیره کلمها ....
ای برادرم، فاطمه ی کوچکت بی تابی می کند، با او حرف بزن..

بعضی از بزرگان معتقدند منظور از "فاطمه ی صغیره" در نسخه ها، همان وجود مقدسه ی حضرت رقیه سلام الله علیها می باشد.
آقای محمدی اشتهاردی کتاب به روز و محققانه ای دارند به اسم "حضرت رقیه" که در آن کتاب نام حضرت رقیه سلام الله علیها، "ام اسحاق" ذکر شده. یعنی منابع انقدر قوی و مستند هست که حتی نام مادر حضرت نیز معلوم باشد.
و اما سندِ دیگر قدمتِ مزار شریف ایشان و قرائنی است که اطمینان را در این زمینه حاصل می کند.

دلایل شما کاملا منطقی و پذیرفتی است، اما در کتابهای معتبر دیگر از نویسندگان محققی مانند علامه ی شهید، مطهری می شنویم که اساس حضورِ حضرت رقیه را در جریان عاشورا شبهه الود فرض کردند. یعنی ایشان می فرمایند (من چنین چیزی را ندیده ام!.) جمع نظر استاد مطهری و بزرگانی مثل مرحوم محدثِ قمی چطور ممکن است؟

ببینید، بررسی های تاریخی نیاز به منابع دارد، شهید مطهری هم می فرمایند:"من در منابع ندیده ام".
ندیدن، دلیل بر نبودن نیست،در مباحث علمی اگر کسی ادعا کند که فلان سند را دیده است و کسیِ دیگری بگوید ندیده ام، حرف کسی که سند را دیده است پذیرفتنی و قابل دفاع است. ظاهرا، منابعِ تاریخی که در دسترس شهید مطهری بوده، فاقد این اطلاعات است.

اما نکته ی مهم تر که باید در نظر گرفته شود این ست که، این مسائل، مسائل فقهی نیست که نیاز به تفقد عمیق و اثبات حتمی داشته باشد، چرا که منظور ما از نام بردن این حضرت عرض ارادت به ساحت مقدس ایشان است. همین!
و صرف این که اطمینان نسبیِ 70،80 درصدی از سندیت روایات حاصل شود برای ما کافی ست.


ادامه دارد ...
http://www.roghayeh.com/index.php?option=com_content&task=view&id=105&Itemid=52

نوشته شده توسط : غلام حسین

نظرات دیگران [ نظر]